Paradisliv Perhentian island

Perhentian

Kom fram till Perhentian Islands igår på morgonen. Spenderade första dagen på stranden. Idag har vi varit ute på snorklingsutflykt. Bilder och mer uppdatering kommer, inte världens snabbaste internet...

Bratpacking middag.

Som avslut på en alldels perfekt dag hade Maja och Malin i smyg bokat bord på den vackraste restaurangen på ön. Här var det inte backpacking-priser på menyn men det var västerländsk service och mat som passade allas tungor.
Med första parkett till en underbart vacker solnedgång satt vi och blickade ut över havet och njöt i fulla drag av utsökt mat, god service och det bästa sällskap man kan önska sig.

On the horseback.

Det kära födelsedagsbarnet är ju inte vem som helst, hon är ju världens bästa ryttare. Därför hade vi i smyg bokat in en uteritt på stranden från ett litet stall i Malaysias djungel. Med tre månaders uppehåll från hästryggen så var det med en pirrande iver som Vanja besteg sadeln. Vi började med att rida genom den tropiska djungeln bland apor och musikaliska syrsor för att sedan komma fram till den vita stranden. Medan vi mindre erfarna ryttare fick ta en lugn och fridfull skritt i vattnet så galopperade vårt kära födelsedagsbarn iväg längs strandkanten. Tårar av glädje rann längs kinderna när hon som en vind sammanslöt med gruppen igen.
Bara doften av stall och kelandet med de söta fölungarna fick Vanjas 21-åriga hjärta att klappa och vi förstod att det inte kunde ha blivit en bättre födelsedag, mitt i prick!

Födelsedagsmassage.

Födelsedagsbarnet fick slita upp lite paket på morgonkvisten och det var dels en mycket passande "kak-monstret-tröja" samt kakor...hurmph, tycker Vanja verkligen om kakor? Sen var det en lista med överraskningar och först ut var en valfri massage. Och även om ni nu tror att hon valde nunne-massagen så nej, det är bara sån hon är.

VANJA 21 ÅR !!!

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det världens bästa Vanjas 21-årsdag ! Det ska firas hela dagen. Vi började med en stor frukost och paketöppning på sängen. Just nu pågår lite lyx med massage, om ca 2 h ska vi iväg på hemlig aktivitet, som födelsedagsbarnet dock redan listat ut vad det är..Mer bilder på födelsedagsfirandet kommer.

Wipe out

Stranden vi bor vid här på Langkawi har det mesta. Massor roliga vattenaktiviteter som bananaboat, parasailing och jetski. Men bäst av allt måste ändå vara den här fantastiskt roliga "Wipe-out-banan". Där lekte vi tills vi var helt slut igår, och om jag känner oss rätt lär det nog bli lite mer lek där innan vi lämnar ön..

Full moon @ Koh Lipe

Full moon på Koh Phangan släng dig i väggen, vi hade ett roligt full moon på Koh lipe...

Cable car up up in the air.

Med skakiga ben var vi tusentals meter över havet och vilken vy... Brädorna på bron svajade och det gjorde även våra små ben, lite pirr imagen får vi erkänna att det gav.

Underwater world

Inte världens bästa väder gav oss tillfälle att vistas en dag inomhus. Det stora akvariet visade både stoora fiskar, haj, pingviner och sälar. Tog sedan en kopp kaffe på Starbucks. Favorit haket som definitivt borde komma till Sverige snart.

Now at Langkawi

Våra bästa Jag hälsade hejdå till Thailand.

LILLA landet lagom tar over varlden.

Har pa Koh Lipe har vi som sagt var traffat flera svenskar...precis som i resten av Thailand har kottbulle-landet bombarderat den lilla on. Men inte oss emot da svenskar ar ett valdigt trevligt sallskap.

Som planerat motte vi upp ett nytt gang Norrkopingsbor, superglada Evelina och Rebecka tillsammans med Malin. Dessutom har vi traffat nagra grymt trevliga fran Skovde och Sthlm. Pa bilderna ovan ser ni middag, strandhang och en riktigt snygg Skovde-pose! Ikvall drar vi ihop ett eget full-moon party pa stranden. Aoooo!

Koh Lipe

Nu befinner vi oss pa den lilla on Koh Lipe allra langst ner i sodra Thailand. Harifran ska vi sedan ta baten over till Malaysia.

Koh Lipe ar en mycket vacker o med det klaraste bla vattnet och den vitaste mest finkorniga korallsanden. Imorgon blir det dykning och sedan segling!

Koh Lipe ar en liten o anda lyckas Malin forst traffa nagra slaktingar : Cissi med familj pa baten over. Sedan traffar hon aven en kollega fran stoten-tiden pa semester. Hur liten ar varlden ibland?

Picknick frukost

Tro det eller ej. Men vi trottnar faktiskt pa restaurangfrukostar hela tiden. Darfor kopte vi hederliga rostbrod och svindyr ost och tepasar for att avnjuta en riktig svenne-frukost pa picknick filten. Hotellets grasplatt anvands till alla slags evenemang!

Knaskvall

Pa den svenskbombarderade on Koh Lanta motte vi upp nagra helknasiga Norrkopingsbor (ni kanner nog igen en av dem) som akt pa en semester ner till Thailand. Forsta kvallen resluterade i ett garden-party pa hotellets lilla grasplatt. Rokte vattenpipa och spelade spel. Anda fram till det blev till att testa strandbaren. En helgalen kvall.

Alla hjärtans gårdag

Vi bestämde oss för att ha en riktig alla-hjärtans-dag-mysig dag på stranden tillsammans efter att ha avnjutit en buffé av färsk frukt till frukost. Filippa, också kallad stekarn, åker tillbaka till kalla Sverige och hennes önskan var en sista lång, solig och saltig dag på stranden. Kvällen avnjöt vi i den lilla staden Saladan med baklängesmiddag. Vi började alltså med smaskiga glassdrinkar och svenskt karamellkungen godis. För att sedan äta en thailändsk tapas-variant. Smaskens!

Vill avsluta med att HJÄRTA alla er därhemma.

Strandigt

Idag blir det strandigt värre.

Buckets - funkar till allt

Vi har kommit fram till att buckets är väldigt användbara, därför har vi påbörjat en samling som vi sedan ska ta med oss hem. En sak är i alla fall säkert, buckets kan man ha till allt. Exempelvis när det saknas glas och man behöver lite resorb, efter att varit dålig med vattendrickandet i solen. De är också väldigt användbara vid sandslottsbygge..

Lycka i lösvikt

Asien har mycket, men en sak har vi konstaterat gott godis och framförallt surt & salt sådant existerar inte. Därför var det en obeskrivlig lyckokänsla när vi såg skylten "Här säljer vi svenskt lösviktsgodis". Nog var det dyrt, 150 bath för den här lilla påsen, men oj så värt det var.

Dykning och snorkling

Heldag ute på havet. Idag har vi befunnit oss till största delen under vattnet. Både vi dykare och de som snorklade lyckades se HAJ, leopardhaj. Häftigt!

Koh Lanta

Till Koh Lanta kom vi i förrgår. Första dagen här startade lite trögt, då det var svårt att hitta någonstans att bo. Men efter många försök och en väldigt snäll tuktuk-förare hittade vi ett litet rum och här trivs vi väldigt bra.

Gårdagen blev det dykning för M&M, en heldag som började 06.00 och slutade 19.00. Tre dyk som alla var helt otroliga. Vi fick se massor lionfishes, en korallorm, galet stora muränor, men bäst av allt en MANTA. Och många många fler vackra fiskar. De två första dyken var på Hin Muang och Hin Daeng, och det sista var ett stopp på vägen hem. För att ta sig till de två första dyksiterna tog det ca 3.45 h med båten, en lång båtfärd. Men båda är vi överens om att det var värt det, då vi blev uppassade med dryck, mat och annat under hela båtfärden. En riktig lyxdykutflykt. Vi dyker med ett svenskt företag som heter Kon Tiki, som vi verkligen kan rekommendera.
F & V spenderade dagen på stranden och njöt av sol och bad.
På kvällen försökte vi trotsa tröttheten och gick på en reggaekonsert, Job 2 do, ett thailändskt band som i stort sett bara har en hit.
Nu blir det sol och bad. Imorgon drar vi alla ut på sjön, dykning och snorkling på shcemat.

Restaurang, Koh Samet

Till Anki

Ett blombud från Koh Ngai till Anki från oss tre .

Yoga

Eftersom det inte fanns överdrivet mycket att göra varken på Koh Ngai eller Koh Mook, blev det mycket strandhäng och vi insåg att det bara var att försöka finna sig i lugnet. Vi fullföljde det hela med att avsluta två dagar med lite yoga på stranden i solnedgången. Väldigt skönt för kroppen, och man kände sig lite som en ny människa efter.

Emerald cave

Dag nr 2 på Koh Mook gick vi upp tidigt för att ta en longtail till öns omtalade Emerald cave. Vi blev avsläppta med en guide utanför en grotta. Simmade igenom grottan, som var väldigt stor och det var helt kolsvart. Efter ett tag började man se ljuset, och kom då fram till en strand. Det var verkligen helt otroligt ! En av de bästa upplevelserna vi varit med om på resan hittills.

Koh Mook

Från Koh Ngai tog vi en longtailbåt till grannön Koh Mook. Också denna ö väldigt liten och inte mycket mer än en strand och några resorts, dock kändes Koh Mook lite mer exploaterad. Fast bör fortfarande tilläggas att det var väldigt off.
På Koh Mook mötte vi upp Jossan & Jonas, ett efterlängtat återseende. Första dagen på Koh Mook blev strandhäng med lite försök till volleyboll, dock insåg vi att vi har tappat mycket sedan Koh Tao. Kvällen började vi med att kolla in den otroligt vackra solnedgången på stranden, och sedan blev det middag på en mindre bra restaurang, som i alla fall hade väldigt fin utsikt.

Koh Ngai

Nu ska vi komma ifatt med lite uppdateringar här. Från Koh Samet tog vi en taxi till Bangkok, för att sedan hoppa på bussen vidare mot Trang. Tanken var vi skulle åka till Koh Mook direkt, men pga hotellbrist fick vi göra ett tillfälligt stopp på den lilla ön Koh Ngai. En otroligt liten ö, som består av en strand och fyra resorts. Det kändes verkligen som en sån där liten öde thailändsk paradisö som alla letar efter.
Vi stannade på en lilla ön i två nätter. Första dagen tog vi det bara lugnt och låg på stranden. Fanns inte så himla mycket mer att göra om man säger så. Koh Ngai är verkligen ön för den som är ihjälstressad och bara vill hitta någon stans att gömma sig, glömma allt där hemma och bara kunna koppla av till max. Något som för oss, som varit iväg ett tag, känns rätt tråkigt. Vi vill gärna ha lite mer rörelse..
En heldag på stranden = ett rastlöst gäng. Vi insåg rätt snabbt, att för att orka en till dag på Koh Ngai var vi tvungna att hitta på något. Därför bokade vi in en båt-tur. Snorkling för V & F, och dykning för M & M. Det blev en härlig dag ut till sjöss. Vi stannade vid en ö som heter Koh Rok, där vi utforskade vad som fanns under vattnet. Dykningen var fin, väldigt annorlunda i jämfört med Koh Tao. Här såg vi flera olika sorter som vi inte sett tidgare på vanliga fiskar som angel, butterfly och triggerfish. Hade också turen att få se en stor bläckfisk. Muränorna som vi är vana att se ganska små, var här helt enorma. Skönt att vara tillbaka under vattenytan igen.

Hopp in i paradiset

Husgroda

Husdjur pa Koh Samet, var lilla gula hus groda.

Koh Ngai och Koh Mook

Vi ligger lite efter i uppdateringen. Koh Samet lamnade vi for nagra dagar sedan och tog oss da nerat i Thailand. Har spenderat 2 natter pa en o som heter Koh Ngai, och nu ar vi pa Koh Mook, oar utanfor Trang. Ingen vidare internetuppkoppling har, da det ar valdigt litet och off. Sa ni far halla ut, sa kommer det uppdateringar fran var vistelse har nar vi nar nagot mer civiliserat.

Vi tre

Strandhäng kvällstid

Stränder är lika bra dagtid som kvällstid. Mysiga middagar med skaldjur och fireshow, vi klagar inte.

Gissa skylten ?

Den här skylten har vi sett ett antal gånger utanför herrtoaletter på olika ställen i Thailand. Vi har lite svårt att förstå vad den betyder. Kan ni hjälpa oss ?
Alternativ :
1. Killar, det finns inget golv, klättra på väggen.
2. Killar, sluta smygkika på de kissande flickorna.
3. Kommer du in, så kommer du inte ut.
4. Eget alternativ.
Skriv vad ni tror i kommentarsfältet, så sammanfattar vi svaren om några dagar.

Stranddagar på Koh Samet

Varannan dag utflykt varannan dag stranddag, det är vårt mål och det funkar. Precis på gränsen till rastlöshet, men vi lyckas hitta en del saker att roa oss med på stranden också. Det finns många roliga leksaker man kan hyra eller så kan man satsa på något lite seriösare som Vanja & Malin (sista bilden), nämligen sliding. De slidar fram på vågorna, de slidar fram på stranden, de slidar var de än går, de kallar sig numera för slidingpackers.

Koh Samet!

Även om vi älskar ö-liv blir man lätt rastlös, speciellt vi. Lata dagar på stranden i all ära, men det måste vara lite action också. Vi har för lång semester för att bara ligga still. Därför gav vi oss ut på en snorklingstur under tiden på Koh Samet. Snorklingen var väl ingen höjdare, mest och sten. Men det var härligt med en dag på sjön, och vi roade oss med att ta kort under vattnet istället.
Sista stoppet på turen var på en fisk och sköldpaddsfarm. De hade allt från sköldpaddor till zebrahaj. Så tyvärr hade vi inte lyckan att se dessa djur ute i det vilda, men fina foton fick vi på dom i alla fall.

Idag är det pappas dag!

Såhär på andra sidan klotet påminns jag ofta av hur lyckligt lottad jag är som vuxit upp och blivit den jag är i Sverige. Hur suveräna mina föräldrar varit och är som alltid ställt upp för mig och lyssnat till mig. Hur de har vaggat mig lugn, läst godnattsagan tills jag har somnat, hjälpt mig med läxläsning, frågat hur dagen har varit och alltid älskat mig.

Pappa. Du kommer alltid vara den person som jag ser upp till allra mest. Du har den finaste själ en pappa någonsin kan ha. Du har verkligen stöttat mig, pushat mig framåt och trott på mig. Alltid. Jag skriver det som jag säger alldeles för sällan. Jag älskar dig.

Tack för att du är min pappa. Jag hade aldrig kunnat önska mig nån bättre.

Och förlåt för att jag inte kan fira din födelsedag med dig. Jag saknar dig pappa!

Grattis pappa Peter önskar Malla.