Skattkammare på Bambaloo.

Sairee beach är Koh Tao's restaurang/nattklubb/resorttätaste och längsta strand. Borta i den nordligaste änden av stranden ligger vår Bungalow belägen. Bara några steg från vattnet och dykchoppen. Perfekt läge för oss dyktokar.
Saireebeach har mycket att erbjuda som vi nu under en månads tid utforskat. Utestället Lotus med öns bästa eldshower och sittpuffar på stranden är favoriten. Men häromdagen visade våra danska dykkompisar ett hemligt litet ställe på öns sydligaste strand. Dit bara de rutinerade turisterna skulle kunna hitta. Vi låg i hängmattor ute i vattnet, såg en riktigt skicklig elddansare (tio snäpp bättre än de på Lotus) och njöt av den fyndiga inredningen runtomkring baren. Som t.ex. en micro som omvandlats till akvarium precis som en gammal frys som fylld med fiskar och öl...
Hela stället gungade reagge och vi bara mös och drack chokladdrinkar.
Godnatt Sverige!

När vi mår som bäst

Strandaktiviteter

Det gäller att hålla sig någorlunda aktiverad på stranden. Det här är vad vi brukar sysselsätta oss med, när vi inte spelar volleyboll, volleyboll-grisen eller strandpingis.

Merry crazy christmas.

Julaftonsmorgon började Maja och Malin med en dyktripp ut på havet. På första dykplatsen fick vi världens bästa julklapp. Nämligen synen av två valar. Från båten fick vi se de 10 meter långa Minkie whales. Riktigt mäktigt när vi följde hur dem kom upp till ytan för att andas längs med dykbåten. Andra dyket vred vi upp julstämningen till max och tog med en platsgran ner till 18 meters djup. Där klädde vi den med snäckor och alla havets skatter för att sedan i fenor, tankar och hela dyk kittet dansa in julen även under ytan. Många goda skratt!
När vi hade duschat av oss saltvattnet och trätt på oss julblåsan blev det snabbt iväg med mopparna till våra danska dmt vänner där vi skulle laga julmiddagen...Köttbullar, ägghalvor, prinskorv, kycklingsallad, ost & kex, fruktsallad, kladdkaka och julgodis. Vi kom underfund med varför släkten brukar komma överens om att alla lagar lite mat åt varsitt håll, det tog låååång tid att göra allt (särskilt på EN gasolplatta)!
Vi klädde granen, nu med kulor, snö och glitter för att sedan dansa ett varv. Under granen låg klapparna som alla tagit med sig (för 100 bath var). Senare blev det tävling med tärningar och vi vann paket innehållande frisbees, godis, öl, vattenballonger, hopprep, pezz, badringar/-puffar....
Julaftons natt avslutade vi dansande och glada på stranden bland turister medtomteluvor och juldrinkar.
Vi hade inte en traditionell svensk jul men den var åtminstone god...mycket mycket god!
Till er alla från oss alla, en riktigt God Jul!

Kväll i Koh Tao

Och när vi tröttnade på att bygga sandslott, blev det bollekar i vattnet. Först lite fotboll, sedan volleyboll och favoriten volleyboll-grisen. Nu ska vi ut & käka. Firar M's advanced & D's open water samt 20-årsdag.

Merry X-mas från Sairee beach

Äntligen har vi hittat något att göra på stranden. Jag menar, hur kul är det att bara sola ? Idag sysselsatte vi oss med sandslottsbyggning. Fick gå i jultema. Vi kallar det Santa Claus sand castle.

Livet på Koh Tao är underbart!

Har nu gått en vecka sen vi lämnade Kalla Sverige, redan gått 4 dagar här på Koh Tao & det känns hur bra som helst!

Igår kväll va vi på ett uteställe som heter Lotus som ligger på stranden. Träffade mkt roligt o trevligt folk bl a två st från Finland som tydligen va några sort jackass fan o kunde göra massa tokiga trick o volter ;) haha.. Väldigt mycket skandinaver här, bor nästan bara svenskar på vårt hotell ! Känner mig som hemma :P
Det var också några thailändare som underhöll oss med eld jonglering, superduktiga ! Men mest tokigt på det här utestället var nog att man kunde hoppa brinnade hopprep.. Vi avstod men vi såg många andra som hoppade o som då brände sig på benen, de ångrade sig nog nu dagen efter...
Idag måndag åt vi frukost på en restaurang på stranden sittandes på kuddar, jättemysigt ! Min standardfrukost har blivit fruktsallad och en fruktshake, supergott !
En grej som jag tycker är lite roligt är att varje gång man ska gå in på en restaurang eller klädaffär så måste man ta av sig skorna. Så utanför en restaurang kan det ibland ligga en hel hög med flip flop, kanske är därför jag har sett så många som går med olika flip flop på fötterna :P hehe..
Just nu sitter jag på hotellrummet o vilar mig lite ifrån solen, (känner att det bränner lite på ryggen), kom precis tillbaka från "stan" där vi va o köpte en varsin watermelon shake på gatan o lite chokladkakor på seven eleven, saknar svenskt godis o mammas mat väldigt mkt!!
Annars så har vi hängt på stranden hela dagen o spelat volleyboll, har till och med fått träningsvärk :P
Just det, jag har nu köpt mig ett tahi sim-kort, så ni kan nå mig på tel. +66822832984. (Skynda er att skaffa ett thaikort ni med mamma o pappa så ni kan ringa mig !!! )

Puss o kram skumbanan !!
VANJA

God morgon Sverige

God morgon Sverige !
Gårdagen blev en rätt lyckad & rolig dag. Först tog vi det bara lugnt på stranden, spelade lite beachtennis, läste och badade. Tog det väldigt lugnt helt enkelt.
På kvällen blev vi sedan bjudna på en avskedsmiddag för en på dykskolan som ska sluta och flytta hem igen. En trevlig middag, på en restaurang med fantastisk utsikt och nog öns godaste mojitos. Kvällen slutade ganska tidigt, tur det, för Malin börjar sin advancedkurs idag.
Vi har börjat planera julafton lite. Som det ser ut nu, ska vi försöka laga ihop en typisk svensk julmåltid, fast med lite thailändska inslag. Sedan blir det julklappsleken och lite annat. Ska också försöka se till att få dyka på självaste julafton.
Nu är det frukost-time !
M&M

G'night Swe, we've got sunstroke.

Valskelett och vandringsskor.

Solen värmde oss in på eftermiddagen medan vi plaskade omkring i vattnet med volleybollen i högsta hugg. När solen senare bestämde sig för att leka kurragömma bakom molnen snörade vi på oss vandringsskorna och begav på upptäcktsfärd. Med kartan i fickan bestämde vi oss för att hitta ett valskelett...utan kompass kom vi lite långt vilket var en positiv extra promenad. Kom fram till en vacker view point med utsikt över havet. Vi knöglade upp kartan och hittade snart vårt felsteg. Gå tillbaka. Göra om. Hittade en mysig restaurang där vi stannade för att dricka bort vår törst. Där fanns även det tio meter långa valskelttet. Dock önskade vi att det hade varit en riktig val under vattnet. På vägen hem stannade vi vid en liten butik och testade smaklöst Thaigodis. Men det var åtminstone vackert...
Nu blir det restaurangletande och sedan häng på utehaket "Choppers" som erbjuder livemusik om de heta kvällarna.
Love from Koh Tao.

framme pa Koh ta !

Efter en heldag i Bangkok tog vi nattbuss till Koh Tao. Borjade bussresan med en riktigt fin bussmed med sa mkt luftkonditionering att vi satt o fros, hehe. Men eftersom vi led av mkt somnbrist sa sov vi nastan hela busresan. Vaknde av att en liten tahi krek Koh tao Khoh tao koh tao over hela bussen o vi sanadea oss pa att ga av bussen! Vi hoppade da pa en ananns buss som va lite mer som en stor flakbil o skumpadea vidar mot Champon dar baten skulle ga ifran.
Val framme vi hamnen vad det 1.5 h tills baten skulle ga sa vi fordrev tiden med lte kortspel som vanligt:)

Batresan blev ritkigt harlig, solen sken o vi blev mer o mer forvantansfulla nar vi narmd oss on!!
Val framme stod det en liten tai med en skylt md var namn pa. LYXIGT ! han skjutsades oss till hotellet som vi nu bor pa, Coral grand! Superfint dykhotell som ligger precis vid stranden :)
Va valdigt roligt att antligen fa traffa Malin & Maja o dom andra som vi ska resa med !

Blev  efterlangtad dusch pa rummet o se hang pa stranden resten av dan!!!

Jag trivs som fisken i vattnet !!!!!!

Nu har vi precis atit fruktsallad till frukost, o ska nu vidare till stranden for att spela volleyboll o bada !!

Kommer bilder senare, jag lovar !!

Massa kramar till er dar hemma :)

VANJA

Partynight @ Koh Tao.

Igår/idag blev det lite drinkchill på stranden. Dans med sand mellan tårna. Nattbad i hav och i pool. Läggdags vid femtiden.

M&M day

I förrgår hade vi som sagt en riktig Maja & Malin-dag, välbehövligt.
Började dagen med ett morgondyk, som ni vet var väldigt lyckat för Malins del. Tillbaka på land hyrde vi moppar. Vi trotsade allas varningar och tyckte det verkade som en lätt match. Snart insåg vi att vi varit en aning naiva. Vägarna här är inte direkt av bästa skick. Tänk er en sandväg i 90 graders vinkel med massor gropar & stenar. Vi höll oss på asfalten i låg hastighet. Lite rivsår & blåmärken senare hittade vi fram till Shark bay. Där blev det hajsökning, och vi lyckades se en liten rackare, en rätt fet black tipped reefshark.
När vi kom hem från upptäcktsfärd blev det avskedsmiddag med gänget, Nicke & Patrik har lämnat oss för nya äventyr. Men återförening sker så småningom.
Maja & Malin

Nu har aven resten av ganget anlant !!

Heeeej !!!!

Vi (Vanja, Filippa, Daniel) lever och mar under omstandigheterna kanonbra efter den 20 timmar langa mellanlandningen i Kiev som var en  riktig pina med otrevliga Ukrainare som absolut inte vad service va for ngt holl vi anda humoret uppe nar vi va tvugna att sova i en kall vantsal pa det kalla betonggolvet. Men vi var iallafall inte ensamma, traffade ett roligt par fran Norrkoping (varleden ar liten) o nagra andra trevliga prickar fran Sthlm. Vi fodrev bla. tiden  med kortturnering ! Men en sak som ar sakert ar att vi aldrig mer ska mellanlanda i Kiev..

Men nu vi antligen framme i Bangkok. En pratglad taxichauffor korde oss direkt till Koh san road o vi borjade med att kopa biljett till Koh Tao dar vi sak mota upp dem andra !!! Bussen gar kl 1800 och vi kommer fram 0945 imorrn bitti till Koh tao. Sa tills dess gar vi runt o njuter av varmen, trevliga thailandare, shopping o att vart efterlangtade aventyr antligen ar igang !!!!! WEEEIII !

Kram pa er alla dar hemma

Vanja

Bullshark

Malin har sett haj , bullshark . Maja som dök ner på riktigt djupa djupet , för att se haj, lyckades dock inte fånga någon i siktet. Men vi ger inte upp än, vi har flera dagar kvar att ge försök. I övrigt har vi sett sjöhästar, stora barracudor, baby angel-fish & massor annat. Nu ska vi logga våra dyk, sedan hyra moppar för att utforska ön lite. Vi har M&M dag idag.

Julkort fr Koh Tao

Trevliga kvällar

Dykrapport

Hemma från dyktur . Ingen lycka med haj idag, men mycket annat som bluespotted stingray, scorpionfish, butterflyfish, snappers, barracudas, angelfish, trigga fish och massor massor annat . Nu blir det lite dötid på stranden. Malin är finish med sitt Open Water, nu tar dykningen fart på riktigt !

Nattinatt

Haft en riktigt trevlig kväll, bestående av bbq, många skratt, trevligt sällskap & bananpannkaka. Nu har vi nattat oss själva med Coldplay, Melissa Horn & Oc-sundtrack. Dykning väntar om ca 7 h. Dags att få sig lite sömn.

Nattinatt / M & M

Solskyddsfaktor 30

Viktigt att smörja in sig ordentligt. P & A har deras moment på stranden.

Dagens vykort från Koh Tao

Koh Tao - i bilder

Senaste dagarna i bilder . Avundsjuka ?

...

Båtresan till Koh Tao var rätt gungig, så vi tappade lite av vår självkännedom.

Koh Tao rapport

Kära vänner, släkt & familj ! Ni får ursäkta att vi är sämst på att uppdatera er om vårt liv i paradiset. Tyvärr saknar paradiset bra uppkoppling till internet, så bloggandet hamnar lite på sidan. Kan berätta lite av våra senaste dagar.

Våra dagar rullar på. Och vi har konstaterat att vi lever ett rätt lyxigt liv. Där dagens problem består av, vilken restaurang ska vi käka på ikväll, eller vad ska man beställa in, eller att man får vänta på maten lite för länge. Imorse lyxade vi till det med frukostbuffet, fortfarande proppmätta, men några timmar kvar tills middagen är beställd och står på bordet.
Malin håller på med sin Open Water. Lite komplikationer med öronen har gjort att kursen tagit några dagar extra, men nu går allt som på rinnande vatten.
Maja har slutfört sin rescue diver kurs och har tillbringat senaste 2 dagarna vid stranden och skaffat sig en röd ny ton på sin kropp.
Imorgon ska vi båda med dykbåten som lämnar land så tidigt som 06.15. Hoppas på bra sikt, och kanske en och annan haj.
Vi bor i ett gulligt litet rum, men har hittils lyckats se både det ena och det andra krypa omkring här. Första besöket var av en rätt stor blåprickig ödla och så sent som igår hade vi en tjusig kackerlacka inne på badrummet. Idag blev Maja nästan attackerad av en orm på stranden. Ormen hoppade upp från sanden på solstolen, precis över Majas huvud. Sedan från stolen upp i trädet. En rätt dramatisk händelse, fast vi klarade oss undan oskadda.
Som det ser ut nu stannar vi här på Koh Tao ytterligare en vecka, då vi väntar in V & co. Sedan bär det av till en ö vid namn Koh Mook. Där kommer vi fira jul, och det nya året firar vi in någonstans i närheten.
Vi försöker hålla er så uppdaterade vi kan. Tänk på att vi befinner oss på en liten ö, där allt kretsar kring dykning och lite fest på det. Vi lever i nuet, tar dagarna som de kommer och bara njuter av att inte behöva jobba. This is the life !

12 h

12 h pa Arlanda , bilderna talar for sig sjalva ...

Resa till Koh Tao

Äntligen funkar det att ladda upp lite bilder. Så här bjuder vi på lite bildbevis från vår resa till Koh Tao. Vi tog buss från Bangkok till Chumpon. Där fick vi sitta och vänta några timmar, sen tuffade båten vidare mot Koh Tao.

Bangkok

Första dagen på resan, Bangkok. Tack vare alla försäljare, tuk-tukförare & fruktshaker kunde vi hålla oss vakna på Bangkoks gator. Först förundras man av de otroligt låga priserna, men det tar inte lång tid förrän man blir snål och tycker 20 svenska kronor är dyrt för en tröja. Prutningen sattes snart igång om något kostade över 100-lappen.
För fördriva lite tid unnade vi oss något vi aldrig brukar göra hemma, manicure & pedicure. Manicure i all ära, men pedicuer, aldrig mer. Det var en nära-döden-upplevelse. Lika mycket för oss, som för de stackars thailändskorna som fick oväntat många kickar i huvudet. Men vaddå, fler måste väl tyckas att det där kittlas ? Slutsatsen av den händelsen, aldrig mer pedicure.
Vi avnjöt vår första riktiga thailändska måltid, men det var svårt att välja restaurang då man blir indragen av varenda ägare. Slutligen hittade vi ett mysigt litet hak med Pad thai för en tia. Priserna här passar vår reskassa perfekt. Maten var så god så Malin slumrade till sittandes. Vi lider av jetlag !
På kvällen satte vi oss på den något försenade bussen mot Chumpon.

Aktuell status : Khao san road

12 h vantan pa arlanda, totalt 14 h flygtid och en liten mellanlandning i det tjusiga Kiev befinner vi oss antligen i Bangkok . Vi ar hela, har vara vaskor och kom in i landet utan problem. Eller helt felfritt gick det val inte till en borjan, da Andreas, lite som hastigast fick fixa provisoriskt pass innan vi lamnade Sverige. Sa han glassar runt med sitt rosa pass. Vi ar avundsjuka !

Vi lider av brist pa somn sen nagra dagar tillbaka, och lar inte fa sa manga timmar inatt heller. Ikvall gar namligen bussen till Chumpon, for att darifran sedan ta bat till jordens mest underbara plats : Koh Tao . 12 h resa for 600 bt, hoppas vi overlever.

Resesallskapet ar lite speciellt. Peder som kommer och packar upp de mest markliga sakerna ur sin vaska, Albin som inte har koll pa nagot och Andreas med sitt rosa pass. Sen har vi Nicke & Patrik med som ett mer resvant stod. Det ar faktiskt riktigt roligt och framforallt valdigt underhallande att resa med dessa grabbar. Vi fick oss manga goda skratt igar pa smatimmarna.

Resans standiga fraga hittils : Var ar Peder ?

Bilder och lite roligare updates kommer. An sa lange har vi ju bara landat och inte vaknat ur var drom. Kanns helt ofattbart att vart livs aventyr antligen har borjat. Vem vet nar vi atervander till Sverige igen...

Malin & Maja

Nu börjar det .

Mer än ett halvårs slit bestående av jobbjobbjobb, har vi äntligen landat på den dagen vi kämpat efter. Imorgon 8.25 lyfter planet från arlanda och det går till Bangkok. Förhoppningsvis överlever vi mellanlandningen i Kiev, Ukraina och kommer fram som planerat. Då det i sin tur bär av mot mitt absoluta favoritställe på den här jorden, Koh Tao ! Live life and dive.
Den här bloggen är till för er där hemma, så ni kan se vad vi styr med. Och till för oss, så vi slipper skicka 1000-tals mail, haha.
Varning Asien, för nu kommer Sveriges supertrio . (även om 1/3 av oss kommer 1 vecka senare)